Trender innen digital læring: quiz som motivator og læringsverktøy

Digital læring har hatt en eksplosiv vekst de siste tiårene. Det har vært store endringer i undervisningsmetoder, ikke minst etter pandemien, da vi så en stor økning av nettbaserte løsninger til fordel for tradisjonell klassromsundervisning. I denne artikkelen ser vi nærmere på bruk av quiz i klasserommet, og hvordan det kan brukes til å fremme læring og engasjement blant elevene.

Quiz som aktivt læringsverktøy

En av de største trendene innen digital læring er økt fokus på aktive læringsmetoder, for eksempel ved bruk av quiz. En quiz fungerer som et interaktiv læringsverktøy som både kan styrke forståelsen og øke engasjementet blant elevene. Det kan benyttes i klasserommet, men også hjemme som en form for lekse. I tillegg til at det kan hjelpe elevene med å forstå, er det svært nyttig til å samle inn data til bruk i læringsanalyse.

Quizzer kan brukes i fellesskap for å skape samhold og konkurranselyst, men det er vel så nyttig å bruke dem individuelt. Slik får elevene muligheten til å teste seg selv underveis, og de får en mer dynamisk læringsopplevelse og potensielt større utbytte av undervisningen.

Konkurranse som motivasjon

Det er ingen hemmelighet at tradisjonell klassromsundervisning kan være litt kjedelig i lengden, spesielt for barn som er glade i å spille og være i aktivitet. Løsningen kan være økt bruk av quiz, som gjør undervisningen til noe morsomt og spennende. Elevene kan konkurrere enten mot seg selv eller resten av klassen, noe som oppmuntrer til kontinuerlig forbedring.

Mange slike digitale læringsplattformer har funksjoner som ledertavler og utfordringer, som gjør det enklere for elevene å måle progresjonen sin og holde motivasjonen oppe. Denne formen for læring gjør det mulig å utnytte ulike motivasjonsfaktorer, og det passer for elever med ulike interesser og utfordringer i skolehverdagen.

Tilpasset læring med digitale verktøy

Quizbasert undervisning har også mange andre fordeler, ikke minst innen læringsanalyse. Data fra quizaktivitet kan gi nyttig innsikt i hvordan hver elev presterer. Det kan også gjøre det enklere å avdekke hvilke områder de sliter med og hva som kan fremme elevenes læring.

Slik kan man enklere legge til rette for tilpasset undervisning basert på hva elevene trenger ekstra støtte til. På denne måten kan hver elev få en mer personlig læringsopplevelse basert på egne behov og progresjon. Quizdata kan også brukes til å identifisere fellestrekk i hele klassen, og deretter justere undervisningen etter hva det må jobbes mer eller mindre med i klasserommet.

Ulemper med digital læring

Forskning har vist at digitalisering gir bedre muligheter for læring. Men, det er også flere åpenbare utfordringer med denne tilnærmingen. Bruk av digitale enheter kan gjøre det vanskeligere å fokusere på læringsoppgavene. De gir rask tilgang til ulike former for underholdning og sosiale medier, og det kan være vanskelig å holde elevene fokusert.

Det kan også være utfordrende å skille quiz fra andre typer spilling i undervisningstiden. Lærere anbefales å lese stegene for registrering hos Big Boost eller andre nettcasinoer, og være oppmerksom hvis elevene begynner med slikt. Det er generelt sett vanskelig å sikre at alle elever bruker enhetene til faglig relevante oppgaver, og dette kan gå utover læringstiden og kvaliteten på selve underholdningen.

I tillegg er det viktig å vurdere aspektet med digital ulikhet. Tilgangen til digitalt utstyr kan variere betydelig mellom elevene, noe som skaper en form for digital ulikhet. Noen elever vil dermed ha bedre forutsetninger for å kunne dra nytte av digitale læringsmetoder enn andre.

Konklusjon

Digital læring, og kanskje spesielt bruk av quiz, har blitt en populær metode for å fremme læring og engasjement i klasserommet. Ved å bruke quiz som aktivt læringsverktøy, kan undervisningen gjøres mer interaktiv og motiverende. Samtidig får læreren nyttig innsikt i hvordan enkeltelever eller klassen som helhet ligger an til å nå læringsmålene.

Bruk av quiz i klasserommet gir elevene muligheten til å teste ferdighetene sine, konkurrere mot medelever og følge sin egen progresjon på en engasjerende måte. Det er likevel flere utfordringer ved bruk av quiz i klasserommet. Digitale enheter kan være en kilde til distraksjon, og det er vanskelig å sikre at elevene holder seg til faglige oppgaver. Ved bruk av quiz i klasserommet må man sørge for å vurdere digital ulikhet og legge til rette for et dynamisk og rettferdig læringsmiljø for alle i klassen.